M-131 Lept HEKTTOR + pojezd PicoLoko
M-131 Lept HEKTTOR + pojezd PicoLoco
Od jara nám ležel v dílně lept motoráčku zvaného "Hurvínek" , během léta nebyl samozžejmě čas na jeho stavbu , přestavovali jsme totiž celé bytové jádro se vším co k tomu patří - WC , koupelna a hlavně nová kuchyň pro našeho mistra provianťáka , je to úspěšně za náma a už nikdy více ono sedmé patro je sedmé patro , ale zpět k mašinkám.
Všechno zlé je k něčemu dobré , už když jsme objednávali stavebnici neměli jsme vůbec jasno jaký pojezd do motoráčku vestavíme a přes vynucenou letní pauzu se narodila firmička PicoLoco , která vyrábí nádherné pojezdy a hlavně pro náš M 131 , rychle jsme si pojezd objednali , asi do deseti dnů už nám stál na kolejích a nic tedy nebrání ve stavbě Hurvínka.
Tak hurá do toho a půl je hotovo , hrubá stavba jde opravdu rychle tři čtyři celkem velké díly a hrubá stavba je skoro hotova .
Lept jako vždy od Hekttora SUPER jen návody nejsou podle našich představ , takže občas musíme kouknout na síť sítí a hledat , ale to až při lepení detailů . Začátek je opravdu jednoduchoučký , vyřezat podvozek , boční díly a mezistřešní díl a pak naohýbat , tady je menší zádrhel u zaoblených rohů kastličky ve kterých je právě také spoj - ohýbá se to velice špatně , možná kdyby jsme měli ohýbačku na lepty šlo by to líp , no na konec se to podařilo .
V díle podvozku jsme museli udělat úpravy pro vestavbu pojezdu , jedná se o vyříznutí plechu , mezi rozsochami , vyřízli jsme to malým ulamovacím nožem , pěkně pomalu a z obou stran až to samo odpadne, pak zabrousit hranu.
Vyřezáno a naohýbáno , a lehce je vidět i orýsování pro vrtání děr k uchycení k pojezdu , pojezd je sešroubován dvěma šroubky M2 ke kterým jsme se rozhodli přimontovat podvozek leptu.
Podvozek zkušebně přišroubovaný k pojezdu , vše pasuje jako pr.. na hrnec.
Zpájené boky kastle a zkušební nasazení na podvozek , a kontrola jak budou pasovat diody osvětlení a co myslíte jsou tam kde mají.
A tady je důkaz .
Podle návodu jsme vyžíhali střechu , vyříznout z planžety a šup na varnou desku zapnout naplno tři minutky počkat a nechat ponalu vychladnout , pak jde plech ohýbat jako kancelářský papír , tak pozor ohýbat opatrně , chvili to dá ale není to tak hrozné jak se zdá , hlavně se nebát.
Je potřeba pořád zkoušet a ohýbat a zkoušet a ohýbat a ohýbat a zkoušet až to pasuje , čím líp máte naohýbáno tím líp se střecha pájí.
Pro horní reflektor jsme použili elektrikářskou dutinku na laněné kabely , tato je na průřez 2,5mm čtverečního . Pro tyto účeli jsme si dutinky pořídili v několika velikostech tedy průměrech , dělají se i tak malé , že jimi skoro neprostrčíte špendlík a naopak největší můžete prostrčit skoro malíček , získat se dají buď od elektrikáře a nebo se dají koupit v prodejně pro elektrikáře v normální elektře je asi neseženete.
Plastík by se nechal ustřihnout štípačkami ale tím by se trubička zdeformovala takže je potřeba ho uříznout , proto je ditinka naražena na špejli aby se lépe řezalo , my jsme řezali v tomto případě hned vedle plastíku.
Uříznuto a vsazeno do střechy na své místo , nechali jsme kousek špejle v trubičce , jednak se s ní lepe manipuluje a apk měli jsme trochu strach aby jsme při pájení nezakápli trubičku cínem.
Ze stejných dutinek jen jiných průměrů jsme naohýbali i komínky na střechu, byla to horší prácička než ohýbání celé střechy , ale metodou omyl pokus jsme se dopracovali k těmto čtyřem kusům komínků , ty špatné jsme raději nefotili (zase tak moc jich nebylo asi 15)
V dalším kroku jsme vlepili do střechy plastové trubičky do kterých přijdou zalepit komínky .
Asi tak nějak by to mohlo být .
Na řadu přišly trubičky které budou imitovat světla , jsou to opět dva průměry , je nutno vyzkoušet jaké my jsme si trochu pomohli pilníčkem a zvětšili jsme nepatrně otvory v leptu . Pro lepší řezání je dutinku dobré narazit zase na špejli ale z druhé strany než u řezání horního reflektoru , uříznout větší kousek než je potřeba .
Takto vypadá polotovar po řezu .
No a díky tomu že máme trubičku naraženou na špejli se nám teď bude dobře brousit na potřebný rozměr , brousili jsme na pilníčku ale jde to i na smirku , dutinky jsou měděné pocínované takže celkem měkké a tedy dobře opracovatelné .
Nařezáno , obroušeno a nakonec nalepeno vteřiňákem . Nárazníly jsme použili plastové zakoupené na Aukru , mame v krabičce i plastové houkačky mezi světla a nárazníky ale bohužel jsou moc velké , proto zatím osazovat nebudeme . Z foto je vidět i osazené přechodové můstky , stupačky pod nárazníky , schůdky a madla u dveří - vše je opět lapeno vteřiňákem , jen háky jsou připájené.
V čase kdy jsme čekali až zaschnou doplnky na kastli jsme pokračovali na podvozku , slepit rozsochy skládající se z pěti dílů , brzdové zdrže na straně s pohonem jsou s hadicemi pískovacího zařízení a jako poslední části podvozku jsou podvěšené skříně .
Obrázej je dost mizerný , aůe opravdu na něm je pět vrstev rozsoch.
Rozsochy na podvozku a naletované brzdove zdrže.
Druhá strana , rozsochy , brzdové zdrže s pískováním a podvěšené skříně.
Připraveno do lakovny , na střeše dolepeny větráky do naznačených míst .
Nástříkano Surfacerem , do zítra budeme čekat na zaschnutí a odpolední směna bude brousit , brousit a zase brousit .
Podvozek dostává černý matový kabát.
Včerejší odpolední směna si zabrousila a dnešní kastli stříkla červenou višňovou C54P od Agamy , ta mě přišla asi nejbližší k originální barvě - červená JAWA .
Po týdením klidu v sušícím tunelu - na parepetu topení - jsme se odvážili vymaskovat střechu , páskou Tamia na barvu a na ní obyčejnou malířskou přilepeny noviny aby jsme neměli tak velkou spotřebu Tamie .
Střecha stříknuta šedou v tomto případě lihová Agama odstín "od oka" černá + bílá = šedá , v zásobě máme sice syntetiku ale kdo by zase týden čekal až zaschne
A první obtisky na kastli , na internetu jsme našli spousru obrázků a na každém jsou popisy jiné , proto jsme se rozhodli zastavit po basketbalovém zápase v Hradci Králové zastavit v Jeroměřské výtopně kde v létě stál motorák ve venkovní expozici , bohužel při naší návštěvě první prosincový víkend jsme ho venku nenašli a výtopna byla zamčená , takže jsme obtisky lepili tak nějak kompromisně.
Zde už lepíme tabulky a státní znaky , které jsou součástí leptu přestříknuté červenou a lehce přebroušené aby vystouply hrany a text , státní znak je docela povedený ale typová tabulka nic moc , dále je pak v leptu ještě znak Tatra . Na foto je také vidět podetření vybrání pro dveře stříbrnou , ktere jsme museli udělat ještě jednou a lepe hlavně je to potřeba natřít okolo okna aby vznikl pěkný rámeček.
Dveře jsou nastříkané ještě na "stromku" leptu barvou i lakem dobarveny panty a kliky stříbrnou a opatřeny obtisky , a takto zkompletované jsou dolepeny vteřinákem na kastli.
No a dochází k zasklívání mezi ráměčky je vlepena průhledná folie , vše lepeno vteřinákem , v těch oknech kde ráměčky nejsou je zasklení lepeno přímo do kastle - jsou to vlastně jen čelní okna - i malá boční okna mají rámečky .
Zasklení čelních oken , dveří je vidět rámeček , madlo a obroučky světel přetřené stříbrnou Agama M08 a čelníky s nárazníky a schůdky jsou natřeny štětečkem černou matnou lihovou Agamou.
Téměř dokončený motorák vyjíždí z nedokončeného tunelu , do motoráku ještě plánujeme funkční horní reflektory .