Oprava BR 55 v HO
Jak už je v názvu rubriky napsáno jedná se o lokomotivu velikosti HO , jde totiž o stroj kamaráda , možná se bude hodit i někomu v naší velikosti , tedy TT . Závada se projevovala tak , že se při jízdě občas zasekly táhla až mašinka "vyskočila" a samozřejmě vykolejila . Zjistit závadu nebylo až tak jednoduché , ale po menším bádání byla nalezena , v jednom dvojkolí byl totiž stržený závit ve kterém by měl být napevno zašroubovaný ojniční čep , teď už šlo jen o to jak opravit ten závit , jedno z řešení by asi bylo dírku zalít například epoxidem a udělat nový závit . I když šlo o klasický M2 byl problém v tom , že nevlastním zatím potřebný závitníček , musel jsem tedy vymyslet jiné řešení a to takové na které mám vybavení , prolezl jsem tedy šuplíčky a přihrádky v dílně a dal se do díla.
Na šroubek M2 jsem našroboval dvě matičky tak , že mezi hlavičku a matičky jsem vložil kousek plastové trubičky asi z lízátka aby se matičky nemohly na šroubu pohybovat a také aby se vše dalo upnout do vrtačky , kterou jsem použil kako soustruh .
Matičky jsem začal opilovávat o jehlový pilník pložený na kousek prkýnka a piloval a liloval, i když šlo o matičky M2 chvíli to dalo ale vše se nakonec podařilo a "vysoustružil" jsem dvě pouzdra o vnějším průměru 2,5mm .
Udělal jsem pouzdra zrovna dvě a opravil i druhou stranu dvojkolí byť tam byl závit dobrý , ale časem by asi dopadl stejně a hlavně také kvůli vyvážení.
Stržený závit jsem opatrně aby nepraskly paprsky dvojkolí odvrtal vrtáčkem o průměru 2,5mm do vývrtu zalepím vteřinovým lepidlem vysoustružená pouzdra z matiček .
Pouzdra jsem našrouboval na šrouby aby šly lépe zalepit a také aby byla vidět souosost s nápravou. První pokus byl neúspěšný , lepidlo se totiž dostalo do závitu a slepilo vše dohromady , nedalo se nic dělat pouzdro muselo ven vyčistit Debondérem (odstraňovač vteřiňáku) a druhý pokus , tady jsem postup vylepšil tak , že jsem pouzdro "zaslepil" kapkou Herkulesu (je vidět na foto výše) aby vteřinové lepidlo nemohlo natéct do závitu , druhý pokus se zdařil a obě pouzdra se podařilo zalepit na svá místa tak jak jsem chtěl.
Vše jsem samozřejmě nechal dúkladně proschnout do druhého dne , pak už jsem jen vsadil dvojkolí na své místo v pojezdu lokomotivy ( je dobré si nějak označit polohy dvojkolí vůči sobě aby se nepříčily ojnice ) našrouboval originální "ojniční čep" a hurá na zkušební jízdu na okruh do "Cerhenic".
Oprava se zdařila , mašinka jezdila jako nová . S touto opravou má najety cca 2 hodiny a zatím vše sedí jak má . Tak mě teď napadlo takové upravené heslo " Staré mašinky nepatří do popelnice , staré mašinky patří na kojejiště" , lokomotiva je totiž z roku 1979 za MC 145,-Kčs .