Stavby vozů
Stavba Sasz
Pro obohacení vozového parku jsme zakoupili dvě stavebnice vozů Sasz a dvě stavebnice vozů Raj od LPH Jičín, po prostudování webů kolegů modelářů jsme se pustily do sestavování , nejdříve přišly na řadu vozy Sasz , zdály se nám jednodušší , k vozům Raj jsme si ještě objednali sadu leptaných doplňků od firmy Detail a ty zatím nedorazily. Vlastní stavba Sasz není nijak náročná ,jen malé obtíže dělají prohnuté některé dílky , stavebnice se většinou nechá sehnat zatavená v těsném plastikovém sáčku a tak jsou některé díly trochu zdeformovené , viz.obr. Před slepením obou polovin korby jsme místo pro závaží vyplnili plátky olova pro lepší jízdní vlastnosti , stavebnice závaží neobsahovala ( origiální závaží jsme neměli a objednávat se nám nechtělo , poštovné by se zbytečně prodražilo a nechtělo se nám ani čekat až dorazí )
Slepenou korbu je dobré ještě před lepením do sestavy přetmelit , později se totiž už těžko dostaneme do patřičných míst.
Pak už nebrání nic tomu sestavit zbytek podle přiloženého návodu , žádné záludnosti ani problémy , alespoň my jsme je nezaznamenali.
Rozhodli jsme se také pro malá vylepšení mimo rozsah stavebnice , jednalo se o ovládací páky klapek vysýpek a dolepením kotviček na rám vozu , ze slabé plastové destičky jsme nařezaly potřebné obdélníčky pro ovládání klapek a další pro kotvičky tyto se musejí vejít do prohlubně v rámu .
Páky jsou pak vyrobeny ze slabého drátku a provrtanou dírkou v destičkách vlepeny vteřinovým lepidlem, kotvičky zatím nedorazily budou tedy dosazeny později , na obrázku je vše již po nástřiku Surfacerem . Velikost a umístění těchto detailů jsme našli na stránkách www.parostroj.net v katalogu nákladních vagónů.
Celý vagonek nastříkaný tmelem čeká na přebroušení a konečný lak.
A zde po laku , celý je stříknut červenohnědou Agamou C57P , stříkání bylo docela náročné vzhledem ke členitosti .
Po týdením schnutí barvy a přestříknutí Sidoluxem na dřevěné podlahy (inspirace je na www.modelplac.cz) přišly na řadu obtisky , které opět stavebnice neobsahovala , museli jsme objednat ještě s dalšímy obtisky a doplňky u Detailu , jsou tady vidět i natřené ovládací páky , ty už jsme doladili lihovýmy barvamy Agama a jemným štětečkem . Ještě k obtiskům , ty je dobré také před nanášením stříknout nějakým bezbarvým lakem , v našem případě to byl opět Sidolux . Pro lepší nanášení obtisků používáme "zázračné vodičky" Agama - Adhesol , Tensol a Hypersol ,na vyzkoušení jsme koupili malou sadu.
Obtisky nalepeny a zafixovány - opět Sidoluxem , nasazeny podvozky a hurá pro náklad .
Podvozky jsme ještě před sestavením vybavili ložisky Peho a kovovým dvojkolím pro lepší jízdní vlastnosti,
plastová dvojkolí jsou vhodné pro modely do vitrýny. Ložiska jsme objednaly pro změnu u firmy Es Pečky.
Doplněné kotvičky na připravené plastové obdelníky.
Podklad pro náklad uhlí vyřezaný žiletkou podle korby z extrudovaného polystirenu používaného pro zateplování soklů domů , stavaři mu odborně říkají "perimetr"
Vlastní náklad uhlí je z opravdového uhlí rozdrceného a prosetého přes hrubé a jemné sítko pro oddělení prachu a větších kousků , potom je Herkulesem nalepeno na podklad.
A vloženo do vozu.
No a to je asi vše.
Stavba Raj
Dalším naším modelářským pokusem byly dva vozy Raj od LPH Jičín , jeden z nich nemá asi správné barvy pro svou epochu III-IV ,tedy ČSD , nechtěli jsme mít zase dva úplně stejné vagonky a tak to dopadlo jak uvidíte dále. Začali jsme tradičně podvozkovým rámem a rakví , rám je nutné slepit přesně a hlavně rovně , ale to je asi každému jasné . Do rakve jsme vlepili obdélníkové díly s dírami pro táhla přeřazovačů a hned přetmelili .
Díry samozřejmě zakryl tmel , ale vrtáček o průměru 2,5mm vše napraví , vagon je také nutné dovážit pro lepší stabilitu , toto jsme vyřešili peti kusy matiček M6 , aby nebyly vidět vyrobili jsme pro ně z výstražných plastových tabulek " úkryt " , který přijde vlepit pod rakev .
Rozměry jsou asi jasné z obrázku , šířka i výška je podle matiček , vše tak perfektně pasovalo do rakve , matičky je dobré dobře přilepit , aby ve vagonu " nehrkaly " . Po zaschnutí jsme toto závaží vlepili pod rakev a důkladně zatížili a nechali do druhého dne důkladně proschnout. Tímto vsazeným dílem se i pěkně vyztuží rakev a jde k ní i lépe připevnit podvozkový rám.
Někdo určitě namítne , proč nevlepit záváží do nádob ? Odpověď je jednoduchá těžiště by bylo moc vysoko a vagon by tak byl vratký . Na takto vylepšenou rakev už jsme nalepili podvozkový rám, a vše nechali zase proschnout. Na obrázku sice není závaží , je to tím že nám nějak chybí foto z této fáze stavby.
Další operací bylo sestavení nádob-cibulí , jsou slepené a po zaschnutí lepidla jednou přetmelené.
V této fázi jsme stavbu přerušili a čekali na doplňkové lepty od Detailu , (asi týden) a hned jak dorazily pokračujeme . Do cibulí jsme vrtáčkem udělali dirky pro oka a ty hned nalepili vteřinovým lepidlem .
Na obrázku je vidět šablona podle které jsme dírky vrtali aby oka byla v jedné rovině .
A takto zalepená oka vypadají , je to dos droboučké takže přišla na řadu pinzeta .
Takhle vypadá lept s detaily , tady už bez ok a podložek pod ně , celý jsme ho opět nějak v zápalu zapoměli vyfotit.
Jako další jsme osadily na rám lávku se schůdky a kliku ruční brzdy. Žluté obdélníčky na rámu jsou připraveny pro kotvičky . V leptu jsou také další detaily jako jsou tabule se síťkou na průvodky , táhla přeřazovačů , žebříky a plošiny . Bohužel opět ne vše je na obrázcích při stavbě . Dolepením detailů jsme
se dostali do fáze stříkání Surfaceru a barev .
Vše odmaštěno a hurá na Surfacer.
Po prvním nástřiku a přebroušení , rakve a rám jsou v pořádku jen na cibulích vylezlo špatné přebroušení základního tmelu i spáry trochu vylezly , takže vše ještě jednou a lépe .
Cibule opraveny a stříknuty barvou .
Výpustě červenou lihovkou a štětečkem.
Jedna Rakev modrá a druhá hnědočervená , ta modrá je ta která asi neodpovídá epoše , nám to nevadí nám se to tak líbí .
Rám přilepený k rakvi ,osazení kotviček a tabulek se síťkami .
Dolepené cibule a obtisky podle návodu a obrázků z netu , před obtisky vše přestříknuto Sidoluxem , teď nás čeká zlatý hřeb programu lepení plošinek a žebříků , měli jsme strach z lepidla na plasty a vteřiňáku - nechávají za sebou bílé fleky a tak jsme vše lepili Sidoluxem tedy spíše zalévaly a myslíne , že vše dopadlo na výbornou . Sidolux se podle plošinek krásně rozlil a za chvíli vše drželo celkem pevně (plošinky jsme pro jistotu zakápli třikrát a stejně tak i žebříky , nasadit a zakapávat)
Samozřejmě je nutné plšiny a žebříky před osazením stříknout černou matovkou . Podvozky jsou opět osazeny ložisky Peho ( ještě před slepením) a nacvaknuty na trny v podvozkovém rámu.
A to je zase vše , jen snad na konec konstatování , že osazení leptaných jemných detailů vagonky oživí a přiblíží realitě .